Споделете с приятели:

Водата е основната “съставка” на човешкото тяло. Тя е ключова за функционирането на органите ни и за растежа на децата. Без вода тялото просто няма “да работи” правилно. Затова е от огромно значение хлапетата да пият достатъчно вода.

Къде в тялото има вода?

Бързият отговор е – навсякъде. Най-голям е нейният дял в кръвта, дробовете, очите, мускулите. На тази картинка можете да видите водния състав на основните човешки органи.

Количество вода в основните човешки органи: кръв, очи, сърце, мускули, мозък, бъбреци, дробове. Източник

Защо водата е важна?

Да вземем например кръвта – тя пренася кислород до всички клетки на тялото. Без кислород клетките не биха могли да живеят, а това означава, че тялото не може да живее. Освен това водата е основна съставна част на лимфата – течност, която е важна част от имунната система и ни пази от болести.

Водата служи и като регулатор на температурата, тя е и това, което прави възможно храносмилането. С две думи: без вода сме обречени.

Как тялото си набавя вода?

На първо място – като пием вода. Вода има и в останалите напитки, например в млякото. Нека на този етап се ограничим с тези два примера, тъй като в много от другите напитки има съставки, които не са така благоприятни за тялото.

Освен очевидния начин – чрез прием на течности, има и други начини за хидратиране на тялото – например чрез храната. При повечето плодове водното съдържание е над 90%, зеленчуците също са богати на вода. Това е една от причините да искаме да ги превърнем в неразделна част от детското меню.

Колко вода да пият децата?

Краткият отговор – колкото им се пие. Често обаче малчуганите забравят да пият вода и се появяват притеснителни сигнали: отпадналост, главоболие, умора, липса на апетит. Нуждата от вода е различна при различните деца и зависи от възрастта, теглото, нивото на активност и времето навън.

Препоръката на Европейския орган за хранителна сигурност (EFSA) е децата да приемат чрез напитки следните количества вода дневно:

  • момчета и момичета от 4 до 8 години – 1,1 – 1,3 литра
  • момичета от 9 до 13 години 1,3 – 1,5 литра
  • момчета 9 до 13 години 1,5 – 1,7 л

При тийнейджърите количествата се увеличават до около 2 литра дневно

Кога трябва да се пие вода?

Освен очевидното – когато децата (а и възрастните) са жадни, има още няколко важни момента за прием на вода през деня:

  • след ставане сутрин (чаша вода)
  • когато спортуват (равномерни количества)
  • когато навън е горещо (равномерни количества)

По време на хранене не е препоръчително да се пие вода, но това е най-добрият възможен избор, ако детето иска питие. Затова чаша вода е перфектната алтернатива на която и да е друга напитка – сок или газирано.

Водата като добър навик

Със сигурност ще направите огромна услуга на децата си, ако им създадете навика да пият вода. В отделна тема ще разискваме приема на подсладени напитки, но опитът ни до момента сочи, че самите деца остават шокирани от количествата захар, които се съдържат в най-често срещаните безалкохолни напитки – дори в тези, които се сочат за “здравословни”.

Проверяваме и мерим количеството захар, което се съдържа в най-разпознаваемите безалкохолни напитки

Ето няколко съвета, ако искате да изградите навици децата да пият вода:

  • вземете им собствена чаша – най-добре е те да си я изберат сами и да са наясно, че това си е само тяхна собственост
  • вземете им бутилка – на първо време може да е пластмасова или алуминиева, защото са по-леки. Най-добрият вариант обаче е стъклената бутилка
  • предлагайте вода често през деня – особено в летните дни и особено при по-висока активност
  • не купувайте и не дръжте запаси от сокове и газирани напитки у дома – това ще направи опитите ви да насочите децата към вода много трудни

Ето целите, които трябва да преследвате като родител:

  • Да научите децата да пият вода, когато са жадни (а не подсладени напитки)
  • Да научите децата да пият вода по време на хранене
  • Да научите децата да излизат навън с бутилка вода
  • Да научите децата да разпознават симптомите на обезводняване

Водата и Healthy Journal

В здравния дневник на програмата Healthy Kids ще видите поле за попълване на дневния прием на вода. При всяка изпита чаша детето ще може да оцвети една празна чаша от дневника. Като оптимален прием сме сложили 6 чаши вода (около 1.5 литра), но не приемайте това като задължително постижение или ограничение.

Не е нужно да пресирате децата да приемат вода – трябва просто да ги убедите защо тя е важна за растежа им!

Споделете с приятели: